De viertakt verbrandingsmotor werd eind 1800 in Duitsland uitgevonden. Het was het begin van het autotijdperk en tegen 1901 produceerden Duitse autofabrikanten 900 auto’s per jaar. In de daaropvolgende eeuw is Duitsland synoniem geworden voor automobiele precisie, prestaties en innovatie. Als u wilt weten hoe goed Duitse auto’s zijn en altijd zijn geweest, bedenk dan dat een derde van de deelnemers aan de World Car Award in 2018 Duits was; geen enkele andere regio kwam in de buurt. Hier zijn de Duitse auto’s die de lat echt hoger hebben gelegd – die, in veel gevallen, was gelegd door een eerdere Duitse auto.
Porsche 911
Je kunt het niet over Duitse auto’s hebben zonder het over Porsche te hebben, en je kunt het niet over Porsche hebben zonder de kenmerkende set wielen van het merk te noemen: de 911. Op de Frankfurt IAA Motor Show van 1963 maakte de wereld kennis met de Porsche 901, die voor de lancering in 1964 werd omgedoopt tot 911. Het was een voor-en-na-moment in de sportwagengeschiedenis. Het woord “legende” wordt door autoliefhebbers wel eens te pas en te onpas gebruikt, maar in dit geval is het misschien wel het enige passende woord om de plaats van de 911 in de geschiedenis te beschrijven als een van de meest gevierde en oudste continu geproduceerde sportwagens ter wereld. Er zouden nog vele variaties volgen, waaronder de Targa, Carrera en Turbo, maar de auto die het merk Porsche belichaamt in stijl en prestaties, ziet er vandaag de dag nog steeds opmerkelijk hetzelfde uit.
Porsche 356 Speedster
Er zou geen Porsche 911 zijn zonder de 356, en er is geen 356 die verzamelaars meer waarderen dan de Speedster. Het was de eerste auto aan de Porsche naam te dragen en werd op de weg gecertificeerd in juni 1948. De snelle, wendbare en mooie 356, met achterwielaandrijving en een motor achterin, zou de norm worden waarmee alle 911’s – en dus alle sportwagens – in de daaropvolgende jaren zouden worden beoordeeld.
Tip: rear bar
Volkswagen Kever
Niemand zal de punch buggy ooit omschrijven als een high-performance precisie machine zoals een Porsche, maar het zou een uitdaging zijn om een auto te noemen die meer direct herkenbaar en geliefd is dan de Volkswagen Kever. In 1938 gaf Adolf Hitler Ferdinand Porsche de opdracht een kleine, betaalbare auto voor het grote publiek te ontwerpen, een “volksauto”, die aan de basis ligt van de merknaam VW. Na de Tweede Wereldoorlog kwam het maar langzaam op gang in de Verenigde Staten, vooral omdat niemand in Amerika een Hitler-mobiel wilde. Toen, in 1959, bedacht het New Yorkse reclamebureau Doyle Dane Bernbach een van de grootste marketing campagnes aller tijden. De beroemde “Think Small”-advertenties lanceerden de Bug in het Amerikaanse bewustzijn, en hij was plotseling overal te zien, van Woodstock tot “Herbie the Love Bug”.
Uitgelicht: zijwindschermen
Volkswagen MK1 Golf
Toen de MK1 Golf in 1974 (’75 in de Verenigde Staten, waar hij bekend stond als de Rabbit) op de markt kwam, was het de bedoeling dat hij de Kever zou vervangen, al is dat nooit echt gelukt. Wat hij wel bereikte, was dat hij een van ’s werelds best verkochte auto’s werd en een synoniem voor betaalbaarheid, betrouwbaarheid en plezier. Het was een keerpunt en markeerde VW’s overgang van achterwielaandrijving naar voorwielaandrijving en naar watergekoelde, voorin geplaatste motoren. Nu in zijn achtste generatie, is de eerbiedwaardige Golf de ultieme hatchback, de best verkochte auto in de geschiedenis van VW, en een van de drie meest gekochte voertuigen in de wereld.