De beste Duitse auto’s van het moment

Duitsland is schijnbaar ongeëvenaard in de productie van auto’s van topklasse, en deze reputatie is zeker welverdiend. Er valt veel te zeggen voor de elegantie van merken als Audi, BMW, Mercedes-Benz en Volkswagen, die in de afgelopen eeuw stuk voor stuk echte juweeltjes hebben voortgebracht. Hier is een overzicht van de tien beste…

1. BMW 8-Serie (E31 generatie)

De originele 8 Reeks was een grand tourer van formaat, ontworpen om te wedijveren met Ferrari, en maakte indruk bij zijn debuut op de Frankfurt Motor Show van 1989.

Met die lange, scherpe voorkant en indrukwekkende vormgeving van de brede carrosserie zag de 8 Reeks er niet alleen goed uit: hij bood ook een reeks krachtige motoren om ervoor te zorgen dat het niet alleen maar show was, met als neusje van de zalm de 5,6-liter V12 850 CSi die dit 1,8 ton wegende monster in minder dan zes seconden van 0 naar 100 mph bracht.

2. Mercedes-Benz S65 AMG (generatie W220)

De slanke, laaggeplaatste en o zo lange S-Klasse van de W220-generatie was een verademing na de jaren van de boxy, maar imposante W140 die eraan voorafging. De W220, die in 1998 werd gelanceerd, toonde veel van de belangrijkste visuele elementen die in het nieuwe millennium door het hele Mercedes-gamma zouden worden gedragen: scherpe driehoekige achterlichten, Venn-diagramvormige koplampen en een zwaar aangezette achterkant.

Tip: https://easyimport.nl/auto-importeren-duitsland/

Het hoogtepunt van deze generatie S-Klasse was de ongelooflijk exclusieve S65 AMG. Tussen 2005 en 2006 werden er slechts 630 exemplaren geproduceerd voor de hele wereldmarkt. Zijn 6,0-liter biturbo V12-motor leverde genoeg vermogen om deze limousine van 2,2 ton in slechts vier seconden van 0-100 km/u te laten accelereren, wat hem tot een icoon van hoogstaande luxe maakte.

3. Mercedes-Benz SL (generatie R129)

Van 1989 tot 2001 was de R129-generatie van de Mercedes SL de premium keuze voor snelle cabriolets.

De R129 was te zien in enkele van de grootste Hollywoodproducties van die tijd, waaronder Death Becomes Her en Liar Liar, en bereikte in december 1991 een nieuw niveau van roem dankzij een zeer speciale klant: de Prinses van Wales. Haar bordeauxrode 500 SL werd de eerste niet-Britse auto die ooit door een lid van de koninklijke familie werd bestuurd, en dat veroorzaakte nogal wat controverse. Diana’s beslissing om geen Britse auto te kopen werd uitgelachen als “op zijn best ongevoelig en op zijn slechtst zeer onpatriottisch”, dus gaf ze de auto in september 1992 terug aan Mercedes-Benz. Hij leeft nu voort als middelpunt van de Galerie der Namen in het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart.

4. BMW 5-Serie (E28 generatie)

De 5-Serie is altijd BMW’s product geweest om alle dingen aan alle mensen te kunnen veroorloven. Luxueus, ruim en nog steeds zonder twijfel flitsend, heeft deze auto lang in hoog aanzien gestaan.

De E28, die tussen 1981 en 1988 werd gebouwd, was wendbaar en scherp van vorm. Het was ook de eerste generatie van de 5-Serie die de ‘M’-uitbreiding kreeg die sindsdien op elke volgende generatie van het model is toegepast – en daarna werd het de snelste sedan ter wereld op dat moment. Het is ook de zeldzaamste vierdeurs ‘M’-auto ooit, met slechts 2.241 geproduceerde exemplaren in zijn vierjarige bestaan.

De auto speelde een hoofdrol in Mission: Impossible – Fallout, waarin een prachtige olijfgroene ’86 M5 door Parijs wordt gesleurd en achtervolgd door slechteriken op motoren, heeft hem in 2018 een heel nieuw leven ingeblazen met een frissere generatie.

5. BMW 5-Serie (E34 generatie)

Ja, een twee-voor-één deal hier, maar met goede reden. De opvolgende E34 5-Serie, geproduceerd tussen ’88 en ’96, was een enorme sprong voorwaarts voor het model en genoot van zijn reputatie als een moderne klassieker, met de M5 zelfs voorzien van een aantal zeer verzamelbare 5-spaaks “werpster” lichtmetalen velgen die hem echt onderscheiden van al het andere op de weg.

Uitgelicht: https://easyimport.nl/bpm-berekenen-aangifte/

6. VW Touareg (1e generatie)

De Volkswagen Touareg van de eerste generatie, geproduceerd tussen 2002 en 2007, leende veel ontwerpkenmerken van de Phaeton luxe sedan van het merk, die rond dezelfde tijd werd uitgebracht.

Deze onopvallende toevoeging aan de 4×4-markt met zijn hoge prijs was een verstandige optie, met de typische kogelvrije VW-bouwkwaliteit in het pluchen interieur en een paar spatten chroom aan de buitenkant om je te herinneren aan de hoge prijs.

Hij werd zelfs gebruikt in een bijzonder gevaarlijke autoachtervolging in The Bourne Ultimatum, wat u meer dan zou moeten overtuigen van de betrouwbare robuustheid van deze auto. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *