Heb jij je weleens afgevraagd hoe jouw auto eigenlijk de kleur krijgt die hij heeft? En waarom er een prijsverschil tussen bepaalde kleuren? In deze blog leer je alles over verschillende typen autolak!
Autolak
Een echte autolak blijft het langste zitten en is daarom ook meteen de duurste manier om je auto te kleuren. Als je een auto koopt, is de auto bij de fabricage gelakt. Autolak heeft, afhankelijk van de kleur, verschillende samenstellingen. Deze wordt altijd berekend door een computer. Autolak bestaat in de basis uit acrylaathars. Dit is een verf op waterbasis. Met behulp van de computer is het mogelijk om het elke kleur te geven. Autolak staat bekend om zijn resistentie tegen uv-straling, wat erg belangrijk is bij een auto, want deze staat vaak buiten. De kleur zal niet snel vervagen door zonlicht als je auto met autolak is gekleurd.
andere kleuring
Naast de standaard autolak zijn er verschillende opties om een auto kleur te geven. Een bekende en populaire manier is wrappen. Meestal wordt deze techniek gebruikt om auto aparte kleuren of een speciaal patroon te geven. Een wrap is een soort folie dat als een laagje op de auto wordt aangebracht. Hierdoor beschermt het de originele lak. Hoe lang het blijft zitten is nog maar de vraag, dit hangt heel erg af van de kwaliteit en onderhoud. Het ene bedrijf belooft 3 jaar, het andere minimaal 10.
Het is ook mogelijk om een auto kleur te geven door middel van dip coating, oftewel dippen. Dit is gemaakt van rubber en wordt aangebracht over de originele lak, dit heeft dan ook een beschermende werking. Dippen kan je laten doen door een bedrijf, maar dit kan je ook zelf doen! Daarnaast is het de goedkoopste manier om je auto een andere kleur te geven, wat ook nog eens vijf jaar blijft zitten! Bij Spraydip kan je het Plastidip alternatief vinden! Hiermee ben je nog goedkoper uit en er is alsnog ontzettend veel keuze in kleuren. Wat houdt jou nog tegen om je auto een nieuwe kleur te geven?