Gevaarlijke rijomstandigheden

Rijden in gevaarlijke situaties, zoals sneeuw, zware regen of dichte mist, is een kwestie van vooraf plannen, regelmatig oefenen en rijden zonder afleiding. Tijdens slechte weersomstandigheden is de kans op verkeersongevallen groter omdat veel bestuurders niet de nodige aanpassingen doen. Omdat het geen sneeuwstorm is, betekent dat niet dat het rijden niet gevaarlijk is. Slechts een klein beetje neerslag kan de weg glad maken, waardoor het moeilijk wordt om de auto onder controle te houden en te stoppen. Een mistbank of stofstorm kan uw zicht onverwachts tot niets reduceren.

Kijk altijd uit naar veranderende rijomstandigheden om jezelf veilig te houden. Hoewel jij je niet tegen elk gevaar kunt beschermen, kan je wel jouw kansen op een ongeluk verkleinen. In dit artikel kijken we naar twee belangrijke variabelen: de omgeving en jouw voertuig.

Gevaren van het natuur

In het donker rijden

Rijden in het donker is veruit het meest voorkomende natuurrisico waarmee je te maken krijgt. Het is moeilijk om ’s nachts te rijden. De kleuren zijn doffer, er zijn veel afleidende lichten, en het is moeilijker om verschillen op de weg te zien, zoals verkeersdrempels en kuilen.

Wanneer je ’s nachts rijdt, moet je compenserende aanpassingen doen om rekening te houden met jouw verminderde zichtbaarheid. We weten allemaal dat onze koplampen ’s nachts aan moeten. Wanneer je in Nederland tussen zonsondergang en zonsopgang rijdt, ben je wettelijk verplicht jouw lichten te gebruiken. Je moet voorzichtig zijn in het gebruik van jouw grootlichten, zodat andere bestuurders niet worden verblind. Als je grootlicht gebruikt, schakel dan over op dimlicht wanneer jij je binnen 150 meter van een tegenligger of 100 meter achter een auto bevindt.

Wanneer je in het donker achter het stuur zit, zoals ’s nachts, kunt je door voorzorgsmaatregelen te nemen zoals vertragen en voortdurend controleren op gevaren, bewuster en waakzamer zijn. Het geeft je ook extra tijd om problemen op de weg aan te pakken.

Houd er rekening mee dat je op bepaalde plattelandswegen meer kans hebt om een dier tegen te komen, en ook als het mistig is. Houd deze informatie in gedachten. Je zal meestal jouw koplampen in hun ogen zien weerkaatsen voordat je het dier ziet bij slecht zicht. Vertragen kan een fatale aanrijding met een dier helpen voorkomen.

In de mist rijden

Een ander gevaarlijk rijscenario is mist. Vooral tijdens de wintermaanden komt mist vaak voor, dus je moet voorbereid zijn. Mist vermindert niet alleen het zicht, maar zorgt er ook voor dat chauffeurs denken dat ze langzamer rijden dan ze eigenlijk doen. Als je denkt dat het gevaarlijk is om te rijden of als jouw zicht zo slecht is dat je niet eens de lengte van jouw voertuig kan zien, ga dan van de weg af en zet jouw alarmlichten aan. Om het zicht in jouw auto te verbeteren, opent je jouw kofferbak of jouw motorkap. Als het niet veilig is om naar buiten te gaan, blijf dan in jouw auto met jouw veiligheidsgordels vast. Mist verdwijnt meestal na een bepaalde tijd, dus het is beter om het zekere voor het onzekere te nemen!

Als je bij mist moet rijden, houd dan de volgende tips in gedachten:

  • Gebruik altijd jouw dimlicht, of het nu dag of nacht is. Groot licht schijnt in mist op je terug, waardoor je veel moeilijker kunt zien. Als jouw auto mistlampen heeft, gebruik ze dan.
  • Als je ’s nachts op donkere wegen rijdt, houd jouw voorruit dan vrij van vuil en reinig hem indien nodig. Gebruik jouw ruitenwisserbladen en ontdooiers indien nodig om jouw zicht te verbeteren.
  • Als je een stop nadert, geef dan ruim van tevoren een teken en rem snel af, zodat andere bestuurders je kunnen zien.
  • Houd uw ramen en lichten schoon om je zicht beter te maken.
  • Verminder jouw snelheid en houd je snelheidsmeter in de gaten. Onthoud dat snelheidsbeperkingen alleen voor ideale situaties gelden. Rijd bij mist niet sneller dan je veilig vooruit kunt zien.
  • Vergroot je volgafstand
  • Pas op voor dieren, soms voelen ze zich veiliger in mistige omstandigheden
  • Gebruik de rechterrand van de weg als jouw gids, gebruik niet de middellijn. Zo voorkom je dat je wordt verblind of afgeleid door tegemoetkomend verkeer.

Op een natte of gladde wegdek rijden

Regenachtige wegen kunnen zowel beangstigend als gevaarlijk zijn om op te rijden. Regen is echter niet de enige oorzaak van natte of gladde wegen. Elke keer als er water op de weg staat, kan het glad worden, of het nu komt door een gebroken waterleiding, een tuinsproeier of sneeuw/ijs. Er zijn meer problemen bij het rijden over nat wegdek dan de meeste mensen zich realiseren.

Als het buiten nat is, vormt het water tussen jouw banden en de weg een dunne film die de tractie vermindert. Het is uiterst moeilijk om op een nat wegdek te rijden omdat er geen tractie is tussen jouw banden en de weg. Bij droog weer hoopt zich olie op de weg op, en wanneer dit gecombineerd wordt met nieuwe regen, wordt het wegdek extreem glad. Als het regent, heb je minder zicht omdat het zicht door de regen wordt beperkt. Het lijkt ook donkerder te worden omdat de luchtvochtigheid en de temperatuur tijdens een storm snel veranderen. Ruiten kunnen beslaan als gevolg van veranderingen in vochtigheid en temperatuur gedurende een storm.

Sommige van deze suggesties lijken misschien voor de hand liggend, maar houd ze in gedachten de volgende keer dat u in nat of glad weer rijdt.

  • Verminder jouw snelheid – Je hebt minder wrijving op de weg en daardoor minder tractie. Het is eenvoudig om grip te verliezen en de controle te verliezen
  • Grotere afstand tussen voertuigen – Je hebt meer tijd nodig om te remmen met minder tractie. Als de auto voor je plotseling remt, kan je niet in dezelfde ruimte stoppen als op een droge weg. Voeg minstens één seconde toe aan jouw volgafstand, afhankelijk van of het buiten regent of ijzig is.
  • Dagrijlichten zijn niet hetzelfde als koplampen – Om ervoor te zorgen dat andere automobilisten je kunnen zien, doe je jouw koplampen aan. Houd er rekening mee dat jouw zicht voor en achter je wordt belemmerd. Dagrijlichten verlichten de achterkant van uw auto niet zo goed als auto’s die hun koplampen aanzetten, waardoor je aanzienlijk minder goed zichtbaar bent. Gebruik gewoon het dimlicht.
  • Gebruik geen alarmlichten – Rijden in de regen met knipperende alarmlichten is een afleiding voor andere ritten. Bovendien is het illegaal om ze te gebruiken tijdens het rijden in Nederland. Jouw dimlicht is voldoende om anderen te laten weten waar je bent.
  • Maak geen gebruik van cruise control – Het kan ervoor zorgen dat jouw motor plotseling gas geeft om snelheid te behouden, waardoor je grip verliest. Houd in de regen jouw eigen tempo onder controle.
  • Maak gebruik van de sporen van het voertuig voor je – Omdat die auto een hydrofiel pad heeft achtergelaten, maak je daar gebruik van. Zet je wielen in de sporen om een betere grip te krijgen..

Controleer de banden op tekenen van overmatige slijtage of gaten. Kijk uit voor brokstukken op de weg, als je uitwijkt, kan je de controle over jouw auto verliezen. Houd in plaats daarvan jouw handen aan het stuur en laat het gaspedaal voorzichtig met jouw voet los. Zorg ervoor dat jouw banden goed opgepompt zijn en dat ze genoeg profiel hebben om aquaplaning te voorkomen door je van tevoren voor te bereiden.

Rijden met sneeuw en ijs

Je moet rekening houden met sneeuw/ijzige omstandigheden, ook al sneeuwt het zelden in Nederland. Dit houdt in dat je ervoor moet zorgen dat jouw auto in goede staat is om in de koude wintermaanden te rijden. Je kunt dit doen door de banden en de bandenspanning, de accu, de riemen en slangen, de radiateur, de olie, de verlichting, de remmen, het uitlaatsysteem, de verwarming/ontdooier, de ruitenwissers en het ontstekingssysteem van jouw auto te laten onderhouden. Wanneer je in de winter rijdt, zorg er dan altijd voor dat jouw benzinetank voldoende gevuld is (minstens een halve tank).

Wanneer het sneeuwt, wordt de remafstand van jouw auto drastisch verkort, dus vertraag en vergroot jouw volgafstand tot ten minste 10 seconden. Verlaat jouw auto niet tenzij het veilig is om dit te doen als je ooit vast komt te zitten in de sneeuw. Andere auto’s kunnen ook problemen hebben, dus in jouw auto blijven is veel veiliger.

IJs is veel gevaarlijker om op te rijden dan regen of sneeuw, omdat het als een verrassing komt. Een laag sneeuw en een harde wind kunnen leiden tot ijsformaties die ijzel veroorzaken, wat lijkt op dun ijs dat zich op de weg vormt wanneer water bevriest. IJs op de weg is moeilijk te ontdekken en komt vaak voor op bruggen, knooppunten en schaduwrijke plekken. Het komt vaker voor in de ochtend of ’s avonds laat. Door langzamer te rijden en plotselinge bewegingen te vermijden, voorkom je slippen bij het rijden op ijs. Als je begint te slippen, gebruik dan niet jouw remmen, maar verminder jouw snelheid door het gas los te laten. Je moet ook de voorwielen van jouw auto in de richting van de slip draaien.

Rijden door hoogstaand water

Overstromingen kunnen zich op elk moment voordoen als gevolg van regen, verstopte afvoerkanalen, gesprongen waterleidingen enzovoorts. Het risico van overstromingen is dat je niet weet hoe diep het water is of in welke staat de weg eronder is. Onderschat nooit de gevaren van overstromingswater, zo weinig als 50 cm van snelstromend water kan je van jouw voeten blazen, terwijl een diepte van 150 cm de meeste auto’s zal meenemen, inclusief SUV’s en busjes.

Overstromingen zijn een groot gevaar dat gemakkelijk kan worden vermeden door eenvoudige veiligheidsmaatregelen te nemen. Zoals bij alle verkeersongevallen is voorkomen beter dan genezen; in het geval van overstromingen betekent dit dat je de weersvoorspellingen moet controleren voordat je op pad gaat, en als er veel water op de weg staat, dat je het voor gezien moet houden. Als je buiten bent of niet thuis, zijn er verschillende eenvoudige stappen die je kunt nemen om jouw leven en bezittingen veilig te stellen:

  • Als jouw huis overstroomd is, ga dan onmiddellijk naar hoger gelegen grond en blijf uit de buurt van overstromingsgebieden.
  • Kinderen mogen niet zitten of spelen in de buurt van water, regengoten of sloten.
  • Wanneer wegen overstroomd zijn, is het echter moeilijk om de schade te zien door het hoge water. Probeer nooit op een overstroomde weg te rijden.

In regenachtige omstandigheden, verminder de snelheid om de kans op aquaplaning te minimaliseren (wanneer banden op een laagje water komen te staan). Je moet jouw rijgedrag aanpassen aan de hoeveelheid water op de weg. Je wilt niet op wegen rijden die onder water kunnen komen te staan en vermijd het passeren van auto’s als ze naderen. Als jouw wielen halverwege een overstroomd gedeelte hun grip verliezen, kunnen de wielen opgetild worden. Om dit tegen te gaan, open je een deur en laat je wat water in de auto lopen, dit zal de auto verzwaren en de banden helpen weer grip te krijgen.Gelukkig  komen zulke overstromingen in Nederland niet echt voor, maar het is altijd handig om te weten hoe je moet handelen in sommige situaties.

Onthoudt, hou je hoofd koel en wees voorzichtig.

Slechte grip-slippen

Ondanks jouw inspanningen, kan jij je in een positie bevinden waar je de controle verliest en jouw auto begint te slippen. Hier zijn enkele tips om in gedachten te houden.

  • Wees niet ongerust. Het helpt niet om nerveus te zijn. Het kan je zelfs doden. Hou je hoofd koel en gebruik je hoofd.
  • Niet hard op de rem trappen, dan glijd je weg. De remmen voorkomen dat de banden slippen. Je hebt de wrijving verminderd, wat een slippertje kan voorkomen.
  • Trap het gas in – Banden met verschillende loopvlakprofielen en bandenmaten kunnen wrijving veroorzaken. Je vergroot de kans op het ontstaan van wrijving en het herwinnen van tractie door gas te geven.

Rijlessen Tilburg

Rijschool Tilburg is een rijschool die tijdens de rijlessen niet alleen instructies geeft, maar ook informatie geeft hoe je onder bijzondere situaties met bijzondere verrichtingen jouw auto onder controle kan houden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *